Media är till för att konsumeras, så är det. Om media inte konsumeras, så har det ingen mening
och därigenom heller ingen intäkt. Om man motarbetar konsumeringen på media, så finns
risken att man själv devalverar den media man innehar, eftersom färre människor kan ta
del av den.

The_Pirate_Bay_logoMediamakarna vill ha betalt. Det förstår jag också och jag tror inte
att det undgått någon vilket ramaskri det blir i medialeden så fort
man ens andas ordet “piratkopiering” och för att tala sanning:

Den rena “kopieringen” tjänar mediamakarna inte på.
Däremot, så tjänar dom på att folk helt utan egentlig anledning
känner till deras produkt, ofta utan att ens ha sett en dyr trailer
eller reklam för produkten eftersom det redan är publik kännedom
om att produkten finns och generellt finns även omdömen om
produkten lätt tillgängligt. Populasen har extremt många
valmöjligheter när  det gäller vilken media som ska konsumeras
Det finns hundratals tv-serier och filmer, för att inte säga
tusentals. Varför inte se vad andra tycker. Varför inte
försöka att se en serie som antingen A: inte har kommit
till det landet, eller B ligger 5 säsonger bakom.

Det finns snabba distributionskanaler. Vi har en file transfer rate mellan företag som är enorm och
att skicka en master tape mellan länder på var sin sida av pölen kan helt enkelt inte ta flera år. I vissa
fall tror jag att det skulle gå snabbare att simma och hämta en fysisk rulle och sedan simma tillbaka.

Jag skulle väl inte kalla mig “yngre” men jag tillhör den generation som växte upp i internetboomen och
som lärt mig både det ena och det andra, och framförallt har jag vant mig vid att hela tiden vid mina
fingrar ha tillgång till den media jag vill ha, på ett eller annat sätt.

Jag skulle nog närmast kunna kalla mig “betalande pirat” toshiba-dt1aca200-hard-drive-review-1
Jag har sett många filmer, och fler av dom ser jag gärna
igen………och igen… och igen… ett exempel är
“The Truman Show”. Kanske inte direkt korrekt ur en
cineasts ögon, men jag gillar den. Därav så köpte jag den.
Ja, du hörde rätt. Jag såg filmen och jag gillade den.
Därefter så köpte jag den. Detsamma med flera andra
filmer som jag har.

Så, varför köpte jag de filmerna? Jo, av flera orsaker.

En fil varar inte för evigt. Det gör inte en DVD-skiva heller
men det är mer troligt att om jag har mina skivor på ett bra ställe, i bra
förvaring, att dom håller längre än en mekanisk hårddisk, för som alla
tekniker vet, allt kommer att skita sig förr eller senare, och då vill
jag fortfarande ha tillgång till materialet.

På tal om materialet. Fysisk media har en sak som digital media
sällan har. Extra saker. Lysande exempel var “Lord of the rings” trilogin
lotr1set
Man köpte collectors edition
och fick förutom ett par minuters
extra material, även en modell från filmen.

Från sagan om de två tornen så fick man en Gollum
figur. Man fick med en bok med diverse information
och man fick även en massa annat. Försök att få med det
via Pirate Bay. Därav så … ja.. ni vet, upp med plånboken igen.

Nu för tiden så börjar, sakta men säkert, mediaindustrin att komma tillbaka på spåret.
HBO, Netflix, Spotify, ViaPlay. Streaming över webben. Skippa flertal led i distributionen
och se till att kunderna får materialet när dom vill titta på det och det är helt OK. Jag har
konto på flera av tjänsterna och betalar mer än gärna för det…. Jag har bara 3 problem med det.

Rättigheter baserat på nation.
Jag bor inte på antarktis. Jag är inte isolerad. Jag är en världsmedborgare som dagligen
pratar med personer som sitter i vitt skilda delar av världen. Det pratas om filmer, det
pratas om TV serier, som jag TROTS att jag har konton på flera tjänster, inte får
tillgång till. Vart ser jag dom, hur får jag se vad surret på andra sidan pölen egentligen
handlar om?

Är det inte dags att inse att planeten inte längre är så extremt stor som den en gång var?
Gör om, gör rätt. Låt mig som konsument välja vad jag vill se, utan att bli hindrad av
nationsgränser (Ja ja, kina och korea och liknande länder är ju undantagna av uppenbara skäl)

Den förbannade reklamen
Nej, jag pratar inte om reklamen i filmer, för tack och lov, så är den faktiskt borttagen i
de flesta streamingtjänster som tar betalt. Tack för den. Men reklamen som man ser OM
dessa streamingtjänster. “Se vad du vill, när du vill!”. Nej, se punkt 1

Spärr för användning.
Ok, jag förstår att det behöver finnas spärrar för konton. Och nej, jag har ingen reell lösning
på följande problem, men snälla! Ni som sitter i mediaindustrins topp. Ni har miljarder till
ert förfogande ni har åtskilliga programmerare till ert förfogande (Om inte, kolla med Sony, dom
vet i allafall hur man fixar Root-Kits) Jag har flera enheter. Vårat hushåll är flera personer.
Netflix har hajat läget rätt bra faktist här. Just nu sitter jag vid datorn och kollar på Sons of Anarchy,
Lillgrabben sitter i vardagsrummet, kontrollen till ps3:an i handen och kollar på “backyardigans”
OCH jag kan samtidigt starta upp netflix på ipaden för att ge till frugan ifall hon vill titta på något.

Ser ni ett problem, spotify? Jag vill ha ETT konto, som hela familjen kan använda.
Netflix kostar 79 kronor i månaden, ni kostar 99, men man kan inte ha det igång på
två enheter samtidigt. What gives? Är det ren och skär girighet att alla konton måste
vara helt individuella. Kan man inte som familj teckna ett konto och ha full tillgång
på alla enheter?

3: Utbudet
Ok, Ok, spotify har “det mesta” Netflix har ett “OK” utbud .. listan är liksom likadan.
Vad beror det här på? Jo, se punkt 1. Varför inte skapa 1 klient som “standard” som finns
till alla enheter, där jag kan välja vilka utbud jag ska ha med och får betala för varje
“utbudspaket” som jag lägger till? Betal-tv leverantörer har använt det systemet i åratal
Varför ska det inte kunna implementeras i en modern ny plattform?

Nej, mediaindustrin. Ni har kommit tillbaka på spåret. Nu återstår bara att skyffla
in lite mer kol i pannan för att komma ikapp det X-2000 tåg som teknik och samhälle
representerar. Ju mer kol ni skyfflar in, desto närmare kommer ni det andra tåget.

man-watching-tv